리슨투더시티 서울투어스 : 탈 기념비 여행
기념비 여행
엔트로피라는 개념을 미술에서 처음으로 진지하게 다룬 로버트 스미드슨(Robert Smithson)이 1970년 그 기념비적인 나선형 방파제를 만들게 된 배경에는 1967년 자신의 고향이자 낙후된 산업도시인 뉴저지의 패사익을 제 3자가 되어 배회했던 ‘기념비로의 여행’이 있었다. 스미드슨은 특히 공사장을 주목했는데, 그는 공사장을 ‘역전된 폐허’라고 이름 붙이고 현재의 시간과 미래의 시간이 만나는 영원한 기념비를 만들고자 했다.
허구의 기념비들
로버트 스미드슨의 나선형 방파제가 허물어지는 시간 자체를 드러내는 기념비가 되었다면 서울 도처에 산재하는 랜드마크는 허구의 기념비이며 허물어진 시간과 공간의 기억을 은폐하기 위한 위장술이다.
리슨투더시티의 여행은 허구의 기념비들이 만들어낸 균열에 주목하고 그 균열이 극대화 되는 지점을 찾아간다. 리슨투더시티가 여행의 코스로 제시한 지점은
[1. 500년 이상 된 청계천변의 중앙시장, 황학시장 VS 청계천 개발 때 그 시장 일부를 헐어버리고 ‘롯데캐슬 베네치아’주상 복합 빌딩을 올린 자리 2. 서울에서 무속신앙의 역사가 가장 잘 남아있는 인왕산 VS 인왕산에서 무속행위를 금한다는 정부의 경고판과 그 많던 무속인들의 집을 헐고 고층 아파트가 들어선 자리. 3. 수 만명의 상인이 미로와 같은 상권을 만든 동대문 광장시장 VS 영국계 다국적 슈퍼마켓 테스코가 삼성과 손잡아 만든 대형 슈퍼마켓 동대문 홈플러스 4. 조선시대 유물과 상인들이 사라진 청계천 VS 청계천 상인들을 위해 만들었지만 아직도 절반이상 비어있는 가든파이브.] 이다. 네 가지 지점의 공통점은 다수의 소자본이 오랜시간을 거쳐 만든 수평적 리좀적 구조와 거대 자본에의해 지어진 수직적이고 수목적 공간으로 대체 되는 과정이 노출되어 있다는 점이다. 수평적이고 리좀적인 공간: 예를 들어 시장이나 도매상가의 구조의 특징은 상호 의존적이며 수익구조가 상대적으로 고르게 분배되는 한 편, 수직적 수목적 공간: 대형자본에 의해 설립된 쇼핑몰이나 대형마트의 경우는 이익이 고스라니 경영자에게 집중되게 된다. 소상점들의 소멸은 인간이 본래 가지고 있던 개별성과 다양성의 소멸과도 연관된다. 대형자본이 관리하는 대형마트는 획일화 된 상품을 전국 각지의 동일한 건물에 보급하기 때문에, 소상점이 갖고 있었던 개별성과 개성은 사라지게 되는 것이다. 자유를 중시하는 자본주의는 대형화되면서 모순적이게도 인간의 개성을 몰살시키는 결과를 초래했다. 이는 일반 주택과 아파트의 대립에서도 쉽게 대입해 볼 수 있는 사실이다.
랜드마크: 결핍의 상징
수평적 구조에서 수직적 구조로 바뀌는 과정은 대게 첨예한 갈등을 초래하고 결국 에는 대형자본의 수직적 구조가 승리하게 된다. (맑스가 노동자 계급은 가끔 승리하는 것 같지만 결코 이길 수 없다고 했듯이) 대형자본이 재개발이라는 이름으로 소상점이나 오래된 마을을 굴복시킨 자리에는 어김없이 승전비 즉 랜드마크를 세운다. 소시민들의 삶과 문화를 철거한 위에 랜드마크를 세운사람들의 관심사는 오로지 경제적 이익이므로 그러한 천박한 의도를 감추기 위해 주로 문화적 역사적인 노력을 한 것 같은 느낌을 최대한 살린 상징물을 만들고 싶어한다. 그리고 시민들의 문화와 역사를 대체할 것을 신경질 적으로 찾아헤매게 된다. 대부분의 경우의 대체물은 해외의 유명한 디자이너작품이거나 유럽의 유명한 한 장소를 모방한 형태가 될 수 밖에 없다. 랜드마크는 태생부터가 결핍의 상징인 것이다. 새로운 상징물은 형상의 규목가 클 수록, 높을수록, 비용이 많이 들수록, 유명한사람에 의해 디자인 될수록 좋다. 그럴 수록 대중매체에 노출하기 쉬워지며 마치 낡은것을 청산하고 미래를 제시해주는 듯한 효과를 줄 수 있기 때문이다.
탈 기념비적 여행
랜드마크는 대게 대중매체를 통해 더욱 치장되고 과장되어 시뮬라르크를 완성하기 때문에 대중매체를 통하여 랜드마크를 관조하는 입장에서는 그것이 가진 균열을 찾아내기 힘들며 대개는 랜드마크의 의도대로 과거를 잊게 된다. 하지만 실재로 참여자가 그 장소에 개입하는 순간 랜드마크가 숨기려 했던 것들을 발견하게 된다. 투어 참가자들은 도시의 허상이 만들어낸 기념비의 이면을 걸으며 스펙타클에 순응하는 관조적 주체에서: 유목적 기표로 전환 되어 허물어져가고 있는 조감도를 만나게 된다. 리슨투더시티의 투어는 도시가 만들어낸 수많은 시뮬라르크를 해체 시켜 서울이라는 도시의 차이와 가치에 대해서 다시 질문하게 하는 실재적 행동이다.
Listen to the City Seoul tours: a journey beyond monuments
Tour of the Monuments
Robert Smithson was the first artist to seriously address the concept of entropy. Forming the background to his monumental Spiral Jetty of 1970 was Smithson's "Tour of the Monuments of Passaic, New Jersey" (1967) where he roamed his depressed industrial hometown, observing it through the eyes of an outsider. Smithson was struck in particular by construction sites, calling them "ruins in reverse," and sought eternal monuments the where the time of the present met the time of the future.
Fictional monuments
If Robert Smithson's Spiral Jetty has become a monument that shows time itself crumbling away, the landmarks scattered everywhere around Seoul are fictional monuments, disguises designed to conceal the memories of crumbled time and space.
Listen to the City's tours observe the cracks created by fictional monuments and seek the places where these cracks are at their widest. Areas toured include:
1. Jungang and Hwanghak markets, at least 500 years old, by the side of Cheonggyecheon Stream VS the residential-commercial Lotte Castle Venezia complex built by knocking down part of the old market area by the stream
2. Mt. Inwangsan, the area of Seoul with the richest history of indigenous religion VS the high-rise apartments built by knocking down many indigenous worshippers' homes, where signs from the authorities now forbid indigenous religious activity on the mountain
3. Gwangjang Market in the Dongdaemun area, where several tens of thousands of vendors form a labyrinth of commerce VS Dongdaemun Homeplus, the result of a collaboration between British-based multinational supermarket Tesco and Samsung
4. Cheonggyecheon, from which the Joseon era (1392-1910) historical remains and market vendors have vanished VS Garden 5, built to accommodate Cheonggyecheon's market vendors but still less than half full
What these four areas have in common is that they all expose processes whereby horizontal, rhizome-like structures, created over long periods of time by many small pockets of capital, were replaced by vertical, tree-like spaces built through the investment of huge capital. An example of a horizontal, rhizome-like structure is a market or wholesale vending structure, characterized by mutual dependence and a relatively even distribution of profit, while a vertical, tree-like structure is typically a shopping mall or large supermarket, established by way of a large investment of capital, where profit is concentrated straight into the hands of managers. The destruction of small market stalls is linked to that of the innate individuality and variety possessed by human beings. Large supermarkets managed by big businesses lead to the disappearance of the individuality of small market stalls because of the identical products they sell all over the country in identical buildings. By growing to such a large scale, capitalism, which places such importance in freedom, has paradoxically brought about the destruction of human individuality. This can also be clearly seen when the conflict between small market stalls and big supermarkets is substituted by that between normal residential areas and high-rise apartments.
Landmarks: symbols of deficiency
The process of replacement of horizontal structures by vertical ones usually brings acute conflict; ultimately, the vertical structure of big business wins. Wherever big business forces traditional markets or old neighbourhoods into submission in the name of redevelopment (just as in the words of Karl Marx, who said that although it sometimes seems the working class has been victorious, it can never win), it unfailingly erects a monument to its victory: a "landmark." Because the people that erect landmarks over the ruins of the life and culture of ordinary members of society that they have destroyed are interested only in economic profit, they seek to create symbols that conceal their shallow intentions by maximizing the impression that they have made some kind of cultural or historical effort. Irritably, they search for something to replace the culture and history of the people. In most cases, this replacement is inevitably the work of a famous foreign designer or something that imitates the form of a famous place somewhere in Europe. Landmarks, from the moment they are born, are symbols of deficiency. The larger the scale, the greater the height, the higher the cost of a new symbol, and the more famous its designer, the better. That way, it will more easily gain media exposure and create the impression that something worn out has been cleared away to make way for the future.
A journey beyond monuments
In general, landmarks are embellished and exaggerated in popular media, thus making them into perfect simulacra. It is therefore difficult to find examples of the cracks they contain in popular media contemplation of them: usually, the past is forgotten just as those that built the landmark intended. But as soon as participants on one of Listen to the City's tours arrive at the site of such a landmark, they discover the things that the landmark is meant to hide. As they walk around the hidden sides of the monuments created by urban illusions, participants on tours are transformed from contemplative subjects, accommodating various spectacles, into nomadic signifiants, thereby coming face to face with a picture of a place in the process of being destroyed. Listen the City's tours constitute tangible action that deconstructs the many simulacres created by the city, thus asking new questions about the differences and values within Seoul.
Park-eunseon Listen to the City
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